Unia Europejska pracuje nad zmianą przepisów dotyczących klimatu, energii i transportu w ramach pakietu „Gotowi na 55”. Ma ona dostosować przepisy do celów, których osiągnięcie zaplanowano do roku 2030 i 2050.
Założeniem pakietu „Gotowi na 55” jest osiągnięcie ambitniejszego celu UE w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz tworzenie możliwości uczestniczenia w transformacji, udzielanie pomocy najbardziej potrzebującym oraz osiągnięcie wyższych ogólnych poziomów redukcji emisji. Pakiet jest konsekwencją przyjętego w grudniu 2019 r. Europejskiego Zielonego Ładu oraz zaakceptowanego rok później przez wszystkie państwa UE zwiększonego celu redukcji emisji o co najmniej 55% do 2030 r.
W pakiecie, który przyjęto 14 lipca br. zawarto szereg nowych wniosków ustawodawczych mających na celu zmianę i aktualizację przepisów unijnych oraz wprowadzenie nowych inicjatyw. Mają one sprawić, że polityki UE będą zgodne z celami klimatycznymi uzgodnionymi przez Radę i Parlament Europejski.
Pakiet ma umożliwić osiągnięcie unijnych celów klimatycznych. Objęte nim przepisy mają być uczciwe i społecznie sprawiedliwe, utrzymywać i wzmacniać innowacje i konkurencyjność unijnego przemysłu, a równocześnie zapewniać równe warunki działania wobec podmiotów gospodarczych z państw trzecich i wspierać pozycję UE jako lidera w globalnej walce ze zmianą klimatu.
Pakiet obejmuje następujące wnioski ustawodawcze i inicjatywy polityczne:
- przegląd unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, w tym rozszerzenie go na transport morski, przegląd przepisów dotyczących emisji lotniczych oraz ustanowienie oddzielnego systemu handlu uprawnieniami do emisji dla transportu drogowego i budownictwa,
- przegląd rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego dotyczącego celów państw członkowskich w zakresie redukcji w sektorach nieobjętych uprawnieniami do emisji,
- przegląd rozporządzenia w sprawie włączenia emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem,
- przegląd dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii,
- modyfikację dyrektywy o efektywności energetycznej,
- przegląd dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych,
- zmianę rozporządzenia ustanawiającego normy emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych,
- przegląd dyrektywy w sprawie opodatkowania energii,
- mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2,
- inicjatywę „ReFuelEU” w lotnictwie dotyczącą zrównoważonych paliw lotniczych,
- inicjatywę „FuelEU Maritime” na rzecz zielonej europejskiej przestrzeni morskiej,
- Społeczny Fundusz Klimatyczny,
- strategię leśną UE.
Zanim zasady te ostatecznie wejdą w życie, muszą zostać zaakceptowane przez państwa UE na forum Rady oraz Parlament Europejski. Przewiduje się, że negocjacje potrwają do 2 lat. Zmiany zaczną więc obowiązywać najwcześniej od 2024 r.