Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 (KSRR 2030) jest podstawowym dokumentem strategicznym polityki regionalnej państwa w perspektywie do 2030 r. Stanowi zbiór wspólnych wartości oraz zasad współpracy rządu i samorządów oraz partnerów społeczno-gospodarczych na rzecz rozwoju kraju. 

Monitorowanie KSRR 2030 polega na corocznym publikowaniu dwuczęściowego ,,Raportu z monitoringu KSRR”. Pierwszy raport właśnie się pojawił. Składa się on ze ,,Sprawozdania z realizacji KSRR”, przygotowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz opracowania pt. ,,Rozwój regionalny Polski – raport analityczny”, przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny.

,,Sprawozdanie z realizacji KSRR” opisuje postępy w osiąganiu celów Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 w okresie od 17 września 2019 r., tj. dnia przyjęcia Strategii przez Radę Ministrów do 31 grudnia 2020 r., jak również wskazuje działania zaplanowane na rok 2021.

  • Cel 1. Zwiększenie spójności rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym, środowiskowym i przestrzennym

W tym celu realizowane są programy i projekty strategiczne ukierunkowane na wsparcie rozwoju obszarów słabszych gospodarczo, wymagających transformacji, miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze oraz obszarów zdegradowanych. Wdrażano także projekty infrastrukturalne wspierające dostarczanie usług publicznych i podnoszące atrakcyjność inwestycyjną obszarów. Kluczowe znaczenie mają obszary strategicznej interwencji (OSI), tj. obszary zagrożone trwałą marginalizacją, miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze, Śląsk i tereny Polski wschodniej.

  • Cel 2. Wzmacnianie regionalnych przewag konkurencyjnych

W celu 2 realizowane są działania na rzecz rozwoju i wykorzystania instrumentów wsparcia ukierunkowanych na tworzenie warunków do wzrostu konkurencyjności, innowacyjności i inwestycji w wybranych sektorach.

W 2020 r. realizowano przedsięwzięcia i inicjatywy prowadzące do rozwijania wysoko wykwalifikowanych zasobów pracy oraz efektywnego wykorzystania dostępnego kapitału ludzkiego. Duży wpływ na rozwój kapitału ludzkiego i społecznego miały głównie projekty realizowane w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 oraz regionalnych programach operacyjnych. Z kolei w obszarze kapitału społecznego koncentrowano się na działaniach wspierających wysokiej jakości edukację włączającą, opartą na nowym modelu kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym osób z niepełnosprawnościami, zmierzającą do większej aktywizacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół i uczelni. Jednocześnie wpływ na rozwój kapitału ludzkiego w Polsce miały projekty strategiczne, tj. Inicjatywa na rzecz umiejętności, Kompetencje w społeczeństwie informacyjnym, Inkubator Innowacji SpołecznychorazProgram Dostępność Plus.

  • Cel 3. Podniesienie jakości zarządzania i wdrażania polityk ukierunkowanych terytorialnie

W celu 3 realizowane są działania ukierunkowane na wzmacnianie potencjału administracji na rzecz zarządzania rozwojem, współpracy i zintegrowanego podejścia do rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym, poprawy organizacji świadczenia usług publicznych oraz efektywnego i spójnego systemu finansowania polityki regionalnej opartego na jednolitym zbiorze zasad stosowanych przez wszystkich jego uczestników.

W sprawozdaniu ujęto również przegląd działań rządu i samorządów wojewódzkich w odpowiedzi na skutki pandemii COVID-19. Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego w ubiegłym roku m. in. wdrażał działania ukierunkowane na pomoc przedsiębiorcom, takie jak: wsparcie MŚP w formie pożyczki płynnościowej na pokrycie bieżących kosztów obrotowych, dotacje na kapitał obrotowy, wsparcie zachowania ciągłości działalności gospodarczej oraz produkcji wyrobów służących zwalczaniu pandemii oraz wsparcie utrzymania zatrudnienia (projekty pozakonkursowe powiatowych urzędów pracy). Istotne wsparcie otrzymały też jednostki ochrony zdrowia.

Warto podkreślić, że na podstawie danych za  okres od 1 października 2019 r. do 31 grudnia 2020 r., jednostki samorządu terytorialnego z województwa warmińsko-mazurskiego z kwotą 764 złotych znalazły się na trzecim miejscu w kraju, jeżeli chodzi o  aktywność w pozyskiwaniu środków UE w przeliczeniu na mieszkańca (za województwem zachodniopomorskim z kwotą 952 złotych oraz województwem lubelskim z kwotą 818 złotych). W całej Polsce JST uzyskały średnio 521 złotych dofinansowania na mieszkańca.